במאמר זה נבקש לסקור את מרבית השאלות שמתעוררות בעניין תאונות דרכים, כדי לסייע לכם לקבל את הפיצויים המקסימליים שמגיעים לכם.
נפתח ונאמר כי ישנו חוק יחודי לפגיעות גופניות, נפשיות ומחלות הנגרמות כתוצאה מתאונת דרכים.
חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה - 1975 (ובקצרה: חוק הפלת"ד) הוא חוק סוציאלי שנחקק במטרה לתת מענה מהיר לנפגעים בתאונות דרכים, מתוך ההכרה בעובדה המצערת שיש גידול בכמות הפצועים וההרוגים בתאונות דרכים, דבר המחייב מתן מענה לנזקים הכלכליים הנלווים לנזקים הגופניים והנפשיים שנגרמים בעקבות תאונות אלו.
לכן, היחוד בחוק זה שבתאונת דרכים לא נבחנת אחריות מי מהנהגים, המטרה היא לייעל ולקצר את ההליכים לקבלת הפיצוי, כך שכל נפגע זכאי לפיצוי.
החוק מגדיר מה נכלל תחת ההגדרה "תאונת דרכים", אין המדובר רק בתאונה קלאסית של פגיעה בין שני כלי רכב ויותר אלא כל אירוע בו נגרמה פגיעה תוך שימוש ברכב המנועי למטרות תחבורה, כולל עלייה וירידה מרכב, פגיעה מדלת או מכסה מנוע, פגיעה תוך כדי תיקון דרך, התלקחות, פגיעה מחלק שניתק מהרכב ועוד.
ולשון החוק:
תאונת דרכים” – מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה; יראו כתאונת דרכים גם מאורע שאירע עקב התפוצצות או התלקחות של הרכב, שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר שהם חיוניים לכושר נסיעתו, אף אם אירעו על-ידי גורם שמחוץ לרכב, וכן מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המיכני של הרכב, ובלבד שבעת השימוש כאמור לא שינה הרכב את ייעודו המקורי; ואולם לא יראו כתאונת דרכים מאורע שאירע כתוצאה ממעשה שנעשה במתכוון כדי לגרום נזק לגופו או לרכושו של אותו אדם, והנזק נגרם על ידי המעשה עצמו ולא על ידי השפעתו של המעשה על השימוש ברכב המנועי;
הדרך לפיצוי מאתגרת ומורכבת, לכן סמוך ככל האפשר לקרות התאונה יש לפנות לעו”ד הבקיא בייצוג נפגעים בתאונות דרכים, שילווה אותך כל הדרך עד למימוש מלוא זכויותיך.
לאחר התאונה, הנפגע עסוק בהחלמתו, לכן חשוב שיהיה מי שידאג לסייע בקבלת תשלומים תכופים סמוך ככל האפשר לקרות התאונה, כדי לאפשר לניזוק לנהל חיים תקינים ככל האפשר, תוך התמקדותו בשיקומו הרפואי.
השאלה המרכזית שנשאלת בהקשר זה- את מי תובעים?
התשובה תלויה בנסיבות.
1. כשלרכב היה ביטוח חובה- הנהג וכל נוסע באותו רכב מגישים את תביעתם כנגד חברת הביטוח המבטחת בביטוח חובה.
2. בתאונה בה נפגע הולך רגל (כולל רוכב אופניים) התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב הפוגע.
* בכל הנוגע לכלים ממונעים כגון אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים יש מחלוקת בפסיקה וקריאה למחוקק להסדיר את הסוגיה.
ומה לגבי הנהג שנהג ללא ביטוח חובה? הוא אינו זכאי לתבוע את קרנית.
יחד עם זאת, עומדת לו הזכות, ככל שיש נסיבות המצדיקות זאת, אם יוכח שנהג רכב צד ג' אחראי לתאונה- להגיש את התביעה מכוח עילה נזיקית ולא מכוח חוק הפלת"ד שצוין לעיל.
4. לאחרונה, עולות שאלות לגבי "קארפול" (carpool) - משרד התחבורה והבטיחות בדרכים השיק את "נתיב פלוס", המציע פתרון לעומסי התנועה הכבדים, ומעודד נסיעה שיתופית בקריאה לנהגים לקחת איתם נוסעים נוספים, וכשיש ברכב מכסת האנשים שנקבעה- ניתן לנסוע בנתיב של תחבורה ציבורית.
מה קורה במצב של תאונה?!
אין הבדל בין כל תאונה אחרת. ולכן, הכללים זהים לפרטים שהובאו קודם לכן.
אם הרכב היה מבוטח בביטוח חובה- הנהג והנוסעים האחרים רשאים לתבוע את המבטחת בביטוח חובה.
אחרת, ככל שלא היה ביטוח חובה- הנוסעים רשאים לתובע פיצויים מקרנית.