תאונות עבודה

אנו עדים לעליה חדה בכמות תאונות עבודה שמתרחשות בענפי עיסוק שונים.
חדשות לבקרים מדווחים אירועים בהם נהרגו או נפצעו עובדים בשל מחדלים של מעסיקיהם אשר מנהיגים שיטות עבודה מסוכנות או נוהגים באדישות לסוגיית בטיחות העובדים.
דוגמאות: אספקת ציוד לא מתאים או תקול, היעדר הדרכות בטיחות, עבודה על מכונות מסוכנות ללא אמצעי בטיחות, עבודה לא בטוחה בגובה, העסקת עובדים ללא הכשרה מתאימה, הפעלת לחץ על עובד ועוד.
לכן, לאחרונה גוברת הרגולציה בתחום הפיקוח בענפי תעסוקה שונים וישנה אכיפה מסיבית של חוקי הבטיחות, לרבות הגברת החשיפה הפלילית של מעסיקים בענף הבנייה.
חשוב לציין: תאונות עבודה הן כל הפציעות שנגרמות במהלך העבודה ו/או בדרך לעבודה או חזרה מהעבודה, גם אם לאירוע אין קשר ישיר לתחום העיסוק. למשל: אירועים של נפילה במקום עבודה, החלקה, תאונות דרכים בדרך לעבודה או חזרה מהעבודה (ראו לעניין זה- הסבר בתאונות דרכים).

עובד שנפגע במהלך עבודתו, זכאי לקבל פיצויים ממספר אפיקים
* תביעה נגד המוסד לביטוח לאומי
* תביעה נגד המעסיק (שבמרבית המקרים מבוטחים בפוליסת חבות מעבידים)- במקרים של מחדל או רשלנות של המעסיק ו/או מי מטעמו.
אדם שנפגע במהלך עבודתו, בדרך לעבודה או בדרך מעבודתו זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי.
פגיעה בעבודה יכולה להיות כתוצאה מתאונה גלויה, תאונה שגרמה לפגיעות כגון שברים, פריצת דיסק, קרעים, CRPS, תסמונת התעלה הקרפלית, שברי מאמץ, יתר לחץ דם, פגיעה נפשית.
פגיעה בעבודה יכולה לנבוע ממחלות מקצוע כגון מיקרוטראומה- נזק שנגרם כתוצאה מביצוע פעולות חוזרות ונשנות שהצטברותן הובילה לנזק או חשיפה לחומרים מסוכנים או רעש לאורך זמן, שגורמים לנזק. דוגמאות למקרים שהוכרו: ירידה שמיעה, טנטון, סכרת, פרקינסון, אירועים מוחיים, אירועים לבביים, מחלות ריאות, מחלות נפש.
מומלץ! לכל מי שחלה, לפנות למשרדנו לשם בדיקה האם קיים קשר סיבתי בין המחלה לבין העבודה. את הבדיקה נבצע מול מיטב המומחים הרפואיים.

התהליך מול הביטוח הלאומי:
תחילה, זכאי העובד לקבל דמי פגיעה- פיצוי בגין עד 91 ימי מחלה לאחר הפציעה. גובה דמי המחלה לכל חודש מחושב על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם לגובה משכורתו החודשית ברוטו של הנפגע בניכוי 25%.
לצורך חישוב גובה השכר, מחשיב המוסד לביטוח לאומי את השכר הרבע שנתי לפני האירוע, ומי שעובד במספר עבודות- יחושב שכרו הקובע כסכום שכרו בכל העבודות.
לגבי ניזוק שטרם מלאו לו 21 שנים- בסיס השכר הינו בהתאם לשכר הממוצע במשק כפי שמתפרסם מעת לעת על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
לאחר מכן, זכאי הניזוק למענק או קצבת נכות (תלוי בגובה הנכות) - הנפגע יעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות שנותרה לו עקב הפציעה.
מי שנקבעה לו נכות בשיעור9% ומעלה זכאי לפיצוי (לגבי פציעות שארעו לפני חודש אפריל 2006 – נהגו לפצות החל מנכות בשיעור 5%). אם שיעור הנכות לא עולה על 19%, הפיצוי ישולם כמענק חד פעמי.
נכות בשיעור 20% ומעלה מקנה קצבת נכות חודשית עד גיל 67 (גיל פרישה לגמלאות).
יצוין כי תגמול בגין נכות פטור ממס הכנסה.
בגיל 67 ניתנת לנכה זכות לקבל מענק חד פעמי בגובה 36 קצבאות נכות חודשיות ולהפסיק לקבל את קצבת הנכות מהעבודה או להוסיף לקבל קצבת הנכות עד יומו האחרון ולוותר על קבלת קצבת זקנה, המבוטח זכאי לקצבה הגבוהה.
המוסד לביטוח לאומי פועל בהתאם לנוסחא: משכורת ברוטו X 75% X אחוז הנכותX43 X

איך מחושב מענק חד פעמי

איך מחושבת קצבה חודשית

רלוונטי בנכות בשיעור 20% ומעלה– המוסד לביטוח לאומי פועל בהתאם לנוסחא: משכורת ברוטו X 75% X אחוז הנכות.
את התביעה יש להגיש התביעה בתוך 12 חודשים ממועד הפציעה.
חשוב לציין כי ניתן להגיש את התביעה גם איחור אך יתכן שהדבר עלול לפגוע בגובה התגמולים.

מתי תביעה לביטוח לאומי מתיישנת

לבדיקת סיכויי טביעתך מול המוסד לביטוח לאומי
שלחו הודעה ונחזור אליכם בהקדם: